Judehat? Ett främmande ord i dagens Sverige

Kollar på schindlers list från 1993. Har inte sett den förut. Men oj, den är tre timmar lång typ. Får se om jag orkar se hela idag.
Jag tycker det är hemskt att föreställa sig hur utbrett judehatet var. Fruktansvärt. Att man kan hata en grupp av människor så mycket, som inte ens har gjort något ont. De var framgångsrika och tjänade pengar, och sådant sticker i ögonen på folk. Avundsjuka och missunsamhet, finns det något värre? Jag tycker att har en människa det bra ställt så är det väl bra med det. Vill jag ha det bra ställt så är det bara för mig att ta i med hårdhandskarna och börja jobba för det. Allt går om man bara vill det tillräckligt mycket och tillräckligt länge.
Ja, jag är en gnutta naiv, men naivitet behövs i världen, för att den inte ska bli grå och bitter. Jag är naiv, och stolt över det!

Hur kan man vilja straffa ett helt folk så mycket att man rycker upp dem ur sina rötter, släpar dem till ett ghetto där de får bo på mindre än en kvm per person, svälter dem, tvingar dem att arbeta fast utan lön och slutligen tvingar dem att flytta till ett "arbetsläger" där de svaga gasas ihjäl och de starkare sparas för att gasas senare? Vad gjorde resten av värlen? Blundade? Var Hitler så inflytelserik? Var tredje rikets murar så stängda? Var det värt det?
Finns hatet kvar idag? Jag vet att det finns antisemitister idag, men hur utbrett är det? Inom
islam är det utbrett, vilket vi dagligen matas med i tidningar och media. Men hur är det i Europa? Finns det utbredda judehatet kvar? Är det någon som vet så vore jag tacksam för svar på mina frågor. Under tiden ska jag fortsätta att undra och förundras över detta fenomen.

Hur kunde detta hända välutbildade och framåtgående Europa?

image57

Adolf Hitler, inte ensam i sitt judehat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0